رسم و رسوم سنتی روستای دستگرد

 در روستای دستگرد قدیم ، هر کس که می خواست داماد شود حمامی می رفت در خانه های مردم روستا و خبر می داد امروز داماد حمام می رود. داماد با شاقدوش هایش حمام می رفت و بعد از اینکه بیرون می آمد با مردمی که در بیرون حمام جمع شده بودند در تمام کوچه های روستا می گشتند و کف و نی و چوب بازی می کردند و شربت و شیرینی می دادند و شادی می کردند.  بعد از آن ۳ شبانه روز آبگوشت می دادند.

یک مراسمی هم در نیمه شعبان داشتند به این صورت که ، وقتی نیمه شعبان میشد جوانان  چندین دسته در روستا تشکیل می دادند و در خانه ها می رفتند و برای صاحب خانه شعری می خواندند و دیگران جواب اُهو،اُهو می دادند.

مردم روستاي دستگرد در اعياد ملي و مذهبي ، نوروز، فطر و قربان و غدير به جشن و سرور و در ايام وفات و شهادت ائمه به خصوص در ماه محرم به عزاداري مي پردازند.

سمنوپزان در آستانه عيد نوروز از مراسم معروف روستاست در اين مراسم مردم روستا در خانه فردي که سمنو مي پزد گردهم مي آيند و طبق آداب سنتي خاصي به پخت سمنو مي پردازند.

مردم روستا به خصوص کودکان و جوانان در زمان فراغت خود با بازي هاي محلي مانند هفت سنگ، مره، خرپشتک و زنجيري سرگرم مي شوند. مهم ترين سوغات آن عبارتند از: گردو، نان محلي، قيسي، گيلاس و آب شربي که از چشمه روستا مي جوشد.

Comments

Popular posts from this blog

فرار از ویروس مهاجرت به روستا

آشنایی با روستای دشه - کرمانشاه

کوه های گل افشان