ضرورت توجه به توسعه روستایی در کشور

 توسعه روستايي را مي ­توان عاملي در بهبود شرايط زندگي افراد متعلق به قشر كم درآمد ساكن روستا و خودكفاسازي آنان در روند توسعه كلان كشور دانست.

* روستا يک واحد توليدي، فرهنگي، خدماتي، سکونتي و قضايي است که در هر کشور طبق تعاريف قانوني جمعيت مشخصي را در بر مي­گيرد.

* شناخت دقیق مسایل مربوط به روستاهای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا ریشه تمامی مشکلات و مسائل عقب ماندگی مثل فقر گسترده، نابرابری در حال رشد، رشد سریع جمعیت و بیکاری فزاینده، در مناطق روستایی قرار دارد.

* كمبود درآمد عامل مهمي است كه اگر براي آن چاره ­اي انديشيده نشود، اجازه نمي­ دهد طرح­ هاي توسعه روستايي به ثمر بنشيند.

* موفقيت در توسعه بخش­ هاي روستايي نيازمند فرآيندهاي اجتماعي – اقتصادي درسطوح محلي، ملي و بين ­المللي است، كه متغيرهاي كلان اقتصادي از جمله آرامش و ثبات سياسي، برنامه ­هاي اقتصادي كارآمد، حكمراني خوب و آموزش نيروي انساني از پيش نيازهاي اساسي آن به شمار مي­رود.

*نقش تولیدی روستا جهت حصول به امنیت غذایی، مساعدت به بخش صنعت و نیز نقش صادرات غیر نفتی روستا در تولید ناخالص کشور و ایجاد فرصت­ های شغلی در ابعاد مکانی از جمله آثار مناطق روستایی در توسعه ملی کشور است.  

پژوهش خبری صدا وسیما:وجود روستا به عنوان يكي از مهمترين پايگاه هاي توليد مواد حياتي و رفع نيازهاي اساسي هر جامعه است) 90% توليدات کشاورزي در روستاها توليد مي­ گردد ( که از نظر تاريخي تا قبل از انقلاب اسلامي برنامه­ ي مدون اجرايي براي توسعه روستاها محقق نشده تا آنكه براساس فرمان امام خميني(ره)  و اهداف ترسيم شده براي اين مهم مبني بر تشكيل جهاد سازندگي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي اقدامات زيرساختي شامل برق رساني، آب رساني، گازرساني، بهداشت و درمان، جاده سازي و مسكن به تدريج صورت پذيرفته و در حال انجام است. از جمله مواردي که در طول سال­هاي پس از انقلاب مغفول مانده:  الف) توجه نكردن به توانمندي­هاي بالقوه موجود در روستاها و به کارگيري اين ظرفيت ­ها در راستاي شكوفايي اين مناطق؛ ب(  استفاده نكردن از تجربيات جهاني به منظور ايجاد شرايطي نوين در ساماندهي مدرن عوامل توليد در حوزه روستا؛ ج(  فقدان قوانين جامع حمايتي و برنامه مشخص براي توسعه روستايي.

برهمين اساس گروه اقتصاد مديريت پژوهش خبري معاونت سياسي در راستاي مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتي و نقشه راه خود ذيل محور حمايت از توليدات داخلي و اشتغال پس از  اختصاص پنجاه و دومين نشست خود با عنوان" بررسي سهم روستاها و عشاير از صندوق توسعه ملي" با حضور دکتر سيدابوالفضل رضوي، معاون محترم توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري نگاهي هم به وضعيت"ضرورت توجه به توسعه روستايي" انداخته است.

نقش و اهميت توسعه روستايي

نظر به جايگاهي که روستا و روستانشين در پويايي اقتصاد کشور، از قبيل کمک به رشد اقتصادي، کنترل نرخ تورم، افزايش نرخ اشتغال و فعاليت دارد – به طور ويژه در توليد کالاهاي اساسي و استراتژيک نيز موثر است- مي­ تواند بستر مناسبي براي توليدات کشاورزي، دامي، صنعتي و خدماتي، حفظ محيط زيست و امنيت، هنجارهاي فرهنگي و اجتماعي، حراست و نگهباني مرزها را فراهم نمايد. از طرفي ظرفيت جمعيت 21 ميليون نفر ساکن در اين مناطق با اتخاذ تدابير صحيح و مدبرانه زمينه شکوفايي و توسعه پايدار مناطق روستايي و به تبع آن کشور را به همراه خواهد داشت.

شناخت دقیق مسایل مربوط به روستاهای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا ریشه تمامی مشکلات و مسائل عقب ماندگی مثل فقر گسترده، نابرابری در حال رشد، رشد سریع جمعیت و بیکاری فزاینده، در مناطق روستایی قرار دارد.یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت­ های شغلی است. توسعه و عمران روستایی در چند دهه اخیر همواره یکی از دغدغه ­های اصلی توسعه در ایران و اکثر کشورهای در حال توسعه بوده است. در بسیاری از کشورها، توسعه روستائی به مثابه راهبردی با اهمیت برای تامین نیازهای اساسی و توزیع بهینه منافع ناشی از توسعه ملی تلقی شده و بدین منظور با شیوه‌های متعدد، الگوهای متنوعی برای توسعه روستایی تجربه شده که عمدتا دستاوردهای مطلوبی نداشته و هنوز سهم جوامع روستایی جهان سوم از توسعه و پیشرفت بسیار اندک است و اکثر فقرای این کشورها یا در روستاها بسر می­ برند و یا شهرنشینانی عمدتا حاشیه نشین با منشاء روستایی بوده ­اند.

بانک جهانی سرانجام به این باور رسیده که توسعه روستایی، راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان فقیر و تلاشی همه جانبه برای کاهش فقر است که این امر با افزایش تولید و ارتقاء بهره ­وری در محیط روستائی میسر می­ گردد. توسعه روستایی یا نوین ­سازی جامعه روستایی بایستی این جامعه را از انزوای سنتی بیرون آورده و با اقتصاد ملی عجین سازد. به همین جهت توسعه روستائی تلاشی فراگیر است که به محدوده یک بخش خلاصه نمی‌شود و کلیه بخش ­ها و زمینه­ های اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی و ... توسعه را در بر می­گیرد.

در ایران اگر چه از ابتدای قرن حاضر تلاش­ های پراکنده­ای برای توسعه روستایی آغاز شده و در تدوین برنامه‌های عمرانی کشور نیز تا حدودی مورد توجه قرار گرفته اما تغییر و تحول در جامعه روستایی ایران با انقلاب اسلامی ابعاد گسترده و عمیقی یافته‌ است. هر چند به تناسب دگرگونی­ ها بر مسائل و چالش­ های توسعه روستایی نیز افزوده شده، بطوری که امروزه علاوه بر آن که بسیاری از مسائل دیرینه کماکان بجای مانده، چالش ­های نوینی نیز سر بر آورده‌اند.

تاکنون راه حل­ های متفاوتی برای مقابله با بیکاری، توسعه فعالیت شغلی و توسعه روستایی ارایه شده است. به نظر والتر گالنسون عامل اصلی بیکاری در کشورهای در حال توسعه این است که زمین نمی تواند جمعیت روز افزون روستاها را به کارگیرد و احتمال زیادی وجود دارد که اتوماسیون در آینده بسیار نزدیک موجب تنزل مطلق اشتغال در صنایع تولیدی شود. علاوه بر آن علیرغم اینکه صنایع کوچک تولیدی و صنایع دستی آماده استفاده وسیع از نیروی انسانی است، اما این استراتژی با مشکل رقابت در بازار فروش مواجه است.

Comments

Popular posts from this blog

فرار از ویروس مهاجرت به روستا

آشنایی با روستای دشه - کرمانشاه

کوه های گل افشان