روستاهای خراسان جنوبی (قسمت اول)

 استان خراسان جنوبی روستاهای فراوانی دارد که در مکان‌های بسیار متنوعی از لحاظ جغرافیایی قرار گرفته‌اند. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی این روستاها، به علت قدمت دیرینه‌شان، آثار تاریخی فراوانی نیز در آنها یافت می‌شوند که دیدار از آنها خالی از لطف نیست. 

روستای چنشت

چِنِشت، یکی از روستاهای دهستان نهارجان بخش مود شهرستان سربیشه در استان خراسان جنوبی است. روستای چنشت به لحاظ پوشش محلی به سرزمین رنگ‌های ایران معروف است و با جاذبه‌های زیبای طبیعی، تاریخی و فرهنگی به‌عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری خراسان جنوبی شناخته می‌شود.

این روستا به دلیل مورفولوژی خاص و موقعیت جغرافیایی آن و همچنین داشتن مردمی با آداب و رسوم ویژه، وجود امامزاده سید حامد علوی و دو غار معروف کلکسیونی از انواع جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است که در اغلب ایام سال گردشگران بسیاری از استان و خارج از استان را در خود جای می‌دهد. چنشت در میان رشته کوه باقران قرار گرفته و فاصله آن تا بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، ۶۰ کیلومتر است. روستای چنشت در ادوار گذشته تاریخی جزء دهستان نهارجان بوده، اما در حال حاضر از توابع شهرستان سر بیشه است.

به علت وجود چهار رودخانه فصلی در این روستا، نام آن چند شط بوده که به مرور زمان تبدیل به چنشت شده‌ است. چنشت را هم وزن بهشت می‌دانند، که پیش از این به علت زیبایی طبیعی و وجود چهار رودخانه فصلی و نیز سرسبزی آن، گروهی از دامداران در سالیان دور این منطقه را برای سکونت خود برگزیدند و به مرور زمان، نام کنونی را به خود گرفته‌ است. در بررسی‌های مردم‌شناسی فرهنگی این منطقه نوع پوشش زنان و دختران این روستا از جمله نکات قابل توجه بوده است، زیرا از رنگها و پارچه‌ها و پوشش زیبایی برخوردار هستند.

روستای چنشت

Comments

Popular posts from this blog

فرار از ویروس مهاجرت به روستا

آشنایی با روستای دشه - کرمانشاه

کوه های گل افشان