کوه های گل افشان

تاریخچه

اگر بخواهیم دلیل ایجاد کوه های گل افشان چابهار را بیان کنیم باید بگوییم در طول سال های دور و دراز بر اثر فعالیت های چشمه کوه ها به وجود آمده اند. در کنار این کوه ها دو کوه  دیگر با ارتفاع بسیار کمتر وجود دارد، البته درباره ایجاد چشمه ها نظرهای مختلفی بیان شده است که در این جا محتمل ترین آنها را برای شما خواهیم گفت. این منطقه به اقیانوس هند نزدیکی زیاد دارد به همین خاطر پوسته زمین دارای شکل به خصوصی است. پوسته اقیانوس که دارای شیب بسیار تندی است در این ناحیه به درون زمین فرو می رود همین امر موجب می شود فشارهای بسیار زیادی به پوسته زمین وارد گردد. همین فشار سبب می شود تا آب و گل و لای خارج گردد، این عامل را می توان یکی از مهم ترین علت های ایجاد گل افشان ها و چشمه های آب معدنی در این مکان به شمار می رود.

 

شرایط بازدید

نقشه و معرفی بخش های مختلف

در این مکان هیچ گونه بخاری وجود نداشته، چرا که در این منطقه پدیده های مشابه به دلایل گرمای زمین و فعالیت های آتشفشانی اتفاق می افتد. در این حالت خارج شدن آب به همراه بخار امری طبیعی است، اگر بخواهیم نمونه ای از این مورد را برای شما مثال بزنیم کوه تخت سلیمان شهر تکاب در استان آذربایجان غربی، از جمله دیدنی های جذاب، است.  البته توجه داشته باشید دهانه این تپه ها با گذشت زمان در حال تنگ تر شدن است و اگر در این باره اقداماتی انجام نشود ممکن است به طور کامل مسدود شود در این زمینه باید اقدامات دیگری نظیر تبلیغات بیشتر و همچنین ایجاد امکاناتی برای گردشگران فراهم گردد. تقریبا در ۹۵ کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر که هنوز اندکی راه تا روستای بندر دارد در زمین مسطحی چشمه گل افشان واقع شده است.

 

پدیده ی گِل ا‌فشان

زمانی که مقدار زیادی گل‌ و لای به صورت چشمه از دل زمین می جوشد و بر سطح آن قرار می گیرد می گویند پدیده ی گِل ا‌فشان یا گِل فِشان رخ داده است. گِل ا‌فشان یکی از پدیده‌ های طبیعی جذاب و دیدنی است که نظر هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کند. جالب اینکه نمونه ای از این پدیده ی طبیعی در همین کشور ایران، استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار قابل رویت است و با نام چشمه‌ ها یا کوه های گل افشان شناخته می شود. کوه های گل افشان چابهار از نظر علم زمین‌ شناسی یک پدیده ی طبیعی بسیار کمیاب و منحصر به فرد هستند که با ویژگی های خاصی که دارند می توانند در نقش دومین ژئوپارک خاورمیانه به عنوان یک اثر جهانی هم شناخته شوند. این کوه ها که بزرگ ‌ترین و مشهورترین کوه های گل افشان موجود در ایران هستند کوه هایی مخروطی شکل اند که در استان سیستان و بلوچستان، در شمال جاده ی کهیر- تنگ (جنوب جاده ی کهیر- زرآباد) قرار دارند. در تصویر زیر پدیده ی گل افشان چابهار روی نقشه قابل رویت است.هرجای ایران هم که ساکن باشید باید ابتدا با بلیط هواپیما چابهار خودتان را به مقصد برسانید و از آن جا به کوه گل افشان و بندر تنگ بروید.


Comments

Popular posts from this blog

فرار از ویروس مهاجرت به روستا

آشنایی با روستای دشه - کرمانشاه