مسجد برخ قشم

 

نقشه و معرفی بخش های مختلف آن

مسجد برخ در روستای کوشه قشم قرار گرفته که این روستا در فاصله ۳۷ کیلومتری قشم واقع شده است و از قریه های قدیمی جزیره قشم مسجد برخ محسوب می شود، که بقایا و آثار تاریخی بسیاری را از آن خود کرده است. که از مهم ترین آن ها مسجد شیخ برخ بوده که در غرب روستا واقع شده است. این مسجد دارای قدمت بیش از ۱۲۰۰ سال است. نخلستان های بسیار و گورستان گسترده ای را در محوطه اطراف مسجد مشاهده خواهید کرد. وجود قبر های امواتی که به سوی مسجد دفن شده است این موضوع را نشان می‌ دهد که در گذشته روستای کوشه واقع شده در غرب مسجد برخ بوده است که به خاطر وقوع زلزله با خاک یکسان گشته است. اما امروزه این روستا در قسمت شرقی مسجد وجود دارد و در صحن این مسجد مقبره شیخ برخ قرار گرفته است. یک برکه دراز در کنار مسجد برخ به شکل شمالی و جنوبی قرار دارد. این مسجد تا سال ۱۳۰۰ هجری قمری قرار گرفته در بخش مرکز روستا بود و از آن به عنوان مسجد جامع به کار برده می شد. در قسمت شمالی آن محراب مسجد قرار گرفته است و آثار قابی از گچ در بالای محراب مشاهده می شود که دارای ارتفاع یک متر و یک و نیم متر طول دارد و امروزه بر روی دیوار تنها یکی از اضلاع این قاب به جا مانده است و سه ضلع دیگر از بین رفته اند، اما آثار آن هنوز قابل مشاهده است. یک لوح چوبی در مسجد برخ موجود بوده که تاریخ بنا، تعمیر و انهدام مسجد بر روی آن هک شده است. که بعدها به عنوان یکی از جاذبه های قشم، این لوح ها منتقل شده به تهران و امروزه در یکی از موزه ها محافظت و نگهداری می شود. اگر به داشتن اطلاعات بسیار و شگفت انگیز جاذبه های این جزیره علاقه مند هستید مجله مستر بلیط بهترین انتخاب است که به شما در این زمینه یاری رساند.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

بازدید از این مسجد تاریخی نیازمند شرایط خاصی نیست و شما هر زمانی که تمایل داشتید می توانید بلیط قطار بندرعباس را خریداری کرده و مسجد برخ قشم را از نزدیک مشاهده کنید و بسیار شگفت زده شده و سفری به یادماندنی را برای خود و خانواده تان ثبت کنید. البته همانطور که می دانید جزیره قشم در جنوب ایران واقع شده و دارای آب و هوای بسیار گرمی در تابستان است پس به شما پیشنهاد می کنیم که در اواخر پاییز و زمستان به این جزیره زیبا سفر کنید.

آدرس و نحوه دسترسی 

همانطور که در بالا ذکر شد مسجد برخ در روستای کوشه جزیره قشم واقع شده است. دسترسی به آن بسیار آسان است تنها کافی است بلیط هواپیما قشم را تهیه کرده و کمترین زمان زمان سفری آسوده را به این جزیره شگفت انگیز داشته باشید.


https://mrbilit.com/mag/barkh-mosque/

Comments

Popular posts from this blog

فرار از ویروس مهاجرت به روستا

آشنایی با روستای دشه - کرمانشاه

کوه های گل افشان