ارگ سردار محمد حسین خان ناروئی

 

معرفی ارگ سردار محمد حسین خان ناروئی

این ارگ در روستای تاریخی قلعه نو شهرستان زهک استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و دارای پیشینه ای 160 ساله است. این ارگ تاریخی در دوران حیات خود شاهد حادثه های تاریخی زیادی و زمانی محل زندگی و حکومت سردار محمد حسین خان بوده است. معماری زیبا و دل نشین این ارگ چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند و مسلما پس از دیدن آن به سرگذشت این قلعه نیز علاقمند می شوند. این ارگ بخاطر اهمیت تاریخی و زیبایی معماری در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

سردار محمد حسین خان فرزند ارشد سردار محمد امین خان نارویی بوده است که از رؤسای طایفه ناروئی بود. پس از مرگ پدرش، محمد حسین خان به ریاست این قوم رسید و در دو دوره نماینده مردم منطقه در مجلس شورای ملی بود. سردار در سال 1359 بر اثر صانحه تصادف در گذشت و در روستای قلعه نو در نزدیکی بر ج دوست محمد خان (قلعه نو ) سیستان به خاک سپرده شد.

معماری ارگ سردار محمد حسین خان ناروئی

این ارگ دارای پلانی مربع شکل است و مساحتی برابر با 1500 متر مربع دارد که آن را در دو طبقه احداث کرده اند. حیاط آن را به صورت مرکزی ساخته و در گرداگرد آن دیگر بخش های خانه را تعبیه کرده اند. ارگ در کل دارای 34 عدد اتاق و دیوار های ضخیم آن سبب استحکام هر چه بیشتر آن گردیده است. در سقف آن بادگیرهایی جهت تهویه و خنک نمودن  ساختمان ایجاد شده است. طبقه اول برج را به کارهای حکومتی و رسیدگی به مردم اختصاص داده بودند و طبقه دوم محل زندگی سردار و خانواده اش بود. تزئینات این بنا شامل آجر چینی هایی در دیوارهای آن بود و برای ساختش از خشت و ملات گل بهره بردند که از اصلی ترین مصالح سرزمین های گرم و خشک هستند. این مصالح سبب خنک ماندن ساختمان و ورود کمتر هوای گرم به داخل می شدند به همین خاطر در مناطق گرم و خشک از آن ها استفاده می کردند.

برای سفر به زهک یکی از مرسوم ترین روش ها، استفاده از اتوبوس و برای خرید بلیط اتوبوس بهترین گزینه خرید آنلاین و با کمک مستر بلیط است؛ با مراجعه به مستر بلیط می توانید از امتیازاتی که برای کاربرانش در نظر می گیرد نیز بهره مند شوید.

راه های دسترسی به ارگ 

راه های دسترسی به ارگ 

برای بازدید از این بنا باید به روستای قلعه نو که در 5 کیلومتری زهک قرار دارد بروید. سفر به اینجا با وسایل حمل و نقل عمومی نیز ممکن است هر چند که خودرو شخصی می تواند وسیله کاربردی تر و راحت تر برای سفر به این منطقه باشد.


https://mrbilit.com/mag/arg-naroei/

Comments

Popular posts from this blog

کوه های گل افشان

فرار از ویروس مهاجرت به روستا

روستای خورهه محلات؛ محل تولد خورشید