کاهش ۳۰ درصدی بارش باران در استان قزوین

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین از کاهش ۳۰ درصدی بارش باران در استان قزوین نسبت به مدت مشابه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین،  مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در جلسه ستاد پیشگیری، کاهش ۳۰ درصدی بارش باران در استان قزوینهماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گفت: بهار امسال میزان بارش باران ۳۰ درصد کاهش یافته است و اگر اردیبهشت هم بارش نداشته باشیم، این میزان کاهش باران در ۵۰ سال گذشته بی سابقه خواهد بود.

مهدیخانی، افزود: پارسال بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی استان قزوین در آتش سوختند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با بیان اینکه بیش از  هزار متر مکعب آب در استان مصرف می‌شود، گفت : در حال حاضر ۴۹ روستای استان قزوین درگیر تنش آبی هستند و باید شهروندان در مصرف آب صرفه جویی کنند.

مهدیخانی به موضوع فرونشست زمین در مناطق الموت شرقی، غربی و طارم اشاره کرد و گفت: سالانه بین ۲ تا ۱۷ درصد فرونشست زمین در دشت قزوین به وقوع می‌پیوندد.

استان قزوین درگیر تنش آبی

جمالی پور، استاندار قزوین نیز با بیان اینکه سال گذشته با کمترین میزان بحران طبیعی در استان رو به رو بودیم، گفت: امسال دچار تنش آبی هستیم و باید در بخش‌های کشاورزی و صنعتی، برنامه جامع مدیریت مصرف آب تدوین و اجرا شود.

وی افزود: مدیریت معقول در مصرف آب، یکی از راه‌های توسعه پایدار است.

استاندار در ادامه بر حل مشکل تامین سوخت دیزل چاه‌های آب در مدت یک روز تاکید کرد.

جمالی پور همچنین خواستار تشکیل کمیته‌ای به نام مدیریت بهینه مصرف آب به منظور نظارت بر  فرایند‌های آبی شد.

او همچنین بر تدوین طرح آمایش کشاورزی تاکید کرد.

اثر منفی کاهش باران بر آب‌های زیرزمینی

بیرنوندی، مدیرکل آبفای استان قزوین نیز با بیان اینکه اثر کاهش نزولات جوی، خرداد ماه در استان قزوین نمایان می‌شود، گفت: منابع تأمین آب استان قزوین پایدار نیستند و کاهش بارش باران، اثر منفی بر آب‌های زیرزمینی دارد.

وی افزود: امسال پیش بینی می‌کنیم با آبرسانی سیار، آب شرب تعدادی از روستا‌های درگیر تنش آبی، تأمین شود.

مدیرکل آبفای استان قزوین گفت : ٥ شهر استان قزوین با بحران کمبود آب مواجه هستند که ٤ حلقه چاه برای آنان حفر شده است و تا تابستان نیز به ٧ حلقه افزایش می‌یابد.

کاهش بارش نزولات جوی در استان قزوین

شیخ الملوکی، مدیر کل هواشناسی استان قزوین نیز با بیان اینکه در کل کشور ٣١/٧ کمتر از میزان لازم، بارش نزولات جوی داشتیم، گفت: به نظر می‌رسد امسال یکی از سال‌های کم بارش در ٥٠ سال گذشته را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امسال وضعیت بارشی خوبی نداریم، افزود: از ابتدای سال زراعی تا کنون در استان قزوین ٢١٧ میلیمتر بارش نزولات جوی ثبت شده است.

مدیر کل هواشناسی استان قزوین گفت :  امسال بارش خوبی در استان قزوین نداریم و انتظار داریم مصرف آب در استان قزوین، مدیریت شود.

فرخزاد معاون عمرانی استاندار هم در این جلسه گفت : كميته بهينه سازي مصرف اب تشکیل می شود .

فرخزاد افزود: هماهنگي و پيش بيني لازم  براي تامین آب شرب و كشاورزي در مواقع بحرانی  تا حدودي انجام شده است .

او اضافه کرد : در مواقع بحرانی قطعي برق دور از انتظار نيست، باید  سوخت ژنراتورها تامين شود تا در صورت نياز از ان استفاده کنیم .

معاون عمرانی استاندار بر استفاده از ظرفيت بسيج مستضعفين و سازندگي تاکید کرد .


https://mrbilit.com/mag/

Comments

Popular posts from this blog

فرار از ویروس مهاجرت به روستا

آشنایی با روستای دشه - کرمانشاه

کوه های گل افشان