بزرگداشت هفتاد و پنجمین سال خروج استعمارگران فرانسه از جولان

 مردم جولان سوریه در هفتاد و پنجمین سال خروج استعمارگران فرانسوی جشن بزرگی در شهرک مجدل شمس برگزار کردند.

بزرگداشت هفتاد و پنجمین سال خروج استعمارگران فرانسه از جولانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری سانا، مردم جولان سوریه در هفتاد و پنجمین سال خروج استعمارگران فرانسوی جشن بزرگی در شهرک مجدل شمس با مشارکت مردم روستا‌های مختلف جولان و سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ برگزار کردند.

شرکت کنندگان با در دست گرفتن پرچم سوریه، بنر‌هایی در تمجید سالگرد این رخداد و تصاویری از فرماندهان انقلاب سوریه ضد اشغالگران فرانسوی و نیز تصاویر بشار اسد رئیس جمهور، شعار‌هایی در حمایت از ارتش سوریه در جنگ ضد تروریسم تکفیری سر دادند و بر پایبندی اهالی جولان به سرزمین مادری و ادامه مقاومت تا زمان آزادی و اخراج اشغالگران اسرائیلی از آن تاکید کردند.

بلندی‌های جولان مساحتی حدود ۱۸۰۰ کیلومتر دارد. ۱۲۰۰ کیلومتر آن توسط اسرائیل اشغال شده. مساحتی کمتر از دو برابر شهر تهران. اما با این حال دهه‌ها تلاش بین‌المللی موجب نشده تا اسرائیل از این تکه خاک متعلق به سوریه دست بکشد؛ اصراری مهم که ریشه در موقعیت استراتژیک این محل دارد.

اسرائیل از زمان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ میلادی (۵۲ سال پیش) این بخش از خاک سوریه را در اشغال خود دارد.
ز زمان پایان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، در فاصله بین منطقه تحت کنترل اسرائیل و بخشی که مرز‌های اصلی بلندی‌های جولان تلقی می‌شود، یک مرز فرضی جدید با هدف ترک مخاصمه میان اسرائیل و سوریه تعیین شد که تا امروز پابرجا مانده است. 
تقریبا از فردای اشغال بلندی‌های جولان توسط اسرائیل، سکنی گزیدن برخی از اسرائیلی‌ها در این منطقه کوچک آغاز شد.

Comments

Popular posts from this blog

فرار از ویروس مهاجرت به روستا

آشنایی با روستای دشه - کرمانشاه

کوه های گل افشان