موزه شهر سوخته

 موزه شهر سوخته، یکی از جالب ترین و بی نظیر ترین موزه های ایران است که قطعا هر بیننده ای از دیدن آن حیرت زده خواهد شد. این موزه فوق العاده در استان سیستان و بلوچستان، شهر زابل قرار دارد و ما در این قسمت از مجله مستر بلیط قصد داریم آن را به طور کامل به شما معرفی کنیم. در موزه تاریخی شهر سوخته، اشیاء بسیار زیادی وجود دارد که دیدن هر یک از آن ‌ها می ‌تواند برای افراد بازدید کننده، جذاب و حیرت آور باشد. افرادی که می خواهند با موزه دیدنی شهر سوخته آشنا شوند، بهتر است تا انتهای مطلب ما را همراهی کنند و اطلاعات لازم را برای سفرشان، به دست آورند.

تاریخچه موزه شهر سوخته

تقریبا در سال 1382، موزه شهر سوخته به طور رسمی افتتاح شد و در حال حاضر تمام افراد می توانند به راحتی از آن دیدن نمایند. در این موزه آثار بسیار قدیمی وجود دارد که تاریخچه برخی از آن ها مربوط به 5000 سال پیش است.

تاریخچه موزه شهر سوخته

نقشه و معرفی بخش های مختلف

موزه شهر سوخته زابل در زمینی به مساحت 20 هکتار، قرار دارد. بیرون ساختمان موزه به مساحت 3 هکتار محوطه سازی شده است و در آن پارک بازی، حدود 20 آلاچیق، سرویس بهداشتی عمومی، پارکینگ عمومی، بلوک زنی و مسیر دستیابی آسان، فضای سبز، لوازم ورزشی و ... قرار تعبیه شده است. شما می توانید در هر جایی از دنیا که باشید، بلیط هواپیما زابل را خریداری نمایید و به دیدن این مجموعه فوق العاده بروید. موزه شهر سوخته در کل دارای سالن پذیرایی، بخش های اداری، سالن آمفی تئاتر، بخش های پژوهشی، کتابخانه و سالن موزه است. در هر یک از این قسمت ها آثار تاریخی وجود دارد که مربوط به باستان شناسی استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شهرهای دیگر هستند. این موزه از سه قسمت متفاوت تشکیل شده است که آثار گردآوری شده، با توجه به قدمت شان در این قسمت ها جای گرفته اند. بیشتر آثار کشف شده از شهر سوخته مانند اشیاء سنگی و سفالی، مهره ها، نمونه بازسازی شده گورهای پیدا شده با اسکلت، ابزار آلات کشاورزی و شکار، پیکرک ‌ها و ... در این موزه قابل مشاهده است و در معرض دید افراد قرار گرفته اند تا آن ها نیز با این شهر تاریخی، بیشتر آشنا شوند. قسمت مردم شناسی موزه شهر سوخته در رابطه با مناطق کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، طراحی شده است و مضامینی همچون ادبیات شفاهی، صنایع دستی، مشاهیر، لباس، فرهنگ و آداب و رسوم، خوراک و ... معرفی شده اند.


https://mrbilit.com/mag/shahre-sookhte-museum/

Comments

Popular posts from this blog

فرار از ویروس مهاجرت به روستا

آشنایی با روستای دشه - کرمانشاه

کوه های گل افشان